Influencia de la ansiedad en la formación inicial del maestro de educación infantil
- Escolar-Llamazares, María-Camino
- di Giusto Valle, Cristina
- Luis Rico, Isabel
- de la Torre Cruz, Tamara
- Ruiz Palomo, Esther
- Huelmo García, Jonathan
- Palmero Cámara, Carmen
- Alfredo Jiménez Eguizábal
ISSN: 2386-9968
Datum der Publikation: 2021
Nummer: 8
Seiten: 392-414
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Terra: revista de desarrollo local
Zusammenfassung
Abstract: It is known that anxiety interferes with the academic performance of university students and, therefore, diminishes the adequate acquisition of the competences (generic and specific) that the different university degrees establish. The acquisition of these skills can benefit from the implementation of active methodologies that help shape the future teaching performance of education students. This aspect will contribute to the development of an education for sustainable development. The main objective of this work was to evaluate how anxiety affects the acquisition of these competences in 23 students of the degree in Early Childhood Education Teacher from a public university in Castilla y León during the 2019-2020 academic year. It is concluded that the application of active methodologies contributes to the correct acquisition of competences in university students, which encourages their future teaching performance and consequently the future promotion of sustainability. Likewise, it is concluded that anxiety interferes in the correct acquisition of competences, reducing academic performance in the whole of the subject. Therefore, there is a need to renew and reformulate university plans to include sustainability competencies in learning and emotion management. Key words: university students, early childhood education, skills, academic performance, sustainability.
Bibliographische Referenzen
- Allec, A., y Alonso, A. (2018). De la disyuntiva entre los enfoques de instrucción pasiva y activa hacia su integración como alternativa para un aprendizaje significativo del desarrollo sostenible. Cultura y Educación, 30(4), 766-786.
- Amutio, A., y Smith, J. C. (2008). Stress and irrational beliefs in college students. Ansiedad y Estrés, (14), 211-220.
- ANECA (2005). Libro Blanco. Título de Grado en Magisterio. Agencia Nacional de Evaluación de La Calidad y Acreditación, 1, 80.
- Ausín, V., Abella, V., Delgado, V., y Hortigüela, D. (2016). Aprendizaje basado en proyectos a través de las TIC. Una experiencia de innovación docente desde las aulas universitarias. Formación Universitaria, 9(3), 31-38. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000300005
- Ávila-Toscano, J. H., Rojas-Sandoval, Y., y Tovar-Ortega, T. (2020). Perfil del dominio afectivo en futuros maestros de matemáticas. Revista de Psicología y Educación - Journal of Psychology and Education, 15(2), 225. https://doi.org/10.23923/rpye2020.02.197
- Batlle, R. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de aprendizaje-servicio? Crítica, 972(61), 49-54
- Castro Zubizarreta, A., y Renés Arellano, P. (2018). La Educación Infantil y el desarrollo sostenible: pequeños pasos, grandes pisadas. Educación en la Sociedad de Conocimiento y El Desarrollo Sostenible. SITE.
- Caurín Alonso, C., Morales Hernández, A. J., y Fontana Vinat, M. (2019). Convivencia en el ámbito educativo: aplicación de un programa basado en la empatía, la educación emocional y la resolución de conflictos en un instituto español de enseñanza secundaria. Cuestiones Pedagógicas, (27), 97-112. https://doi.org/10.12795/cp.2018.i27.06
- Cazalla-Luna, N., y Molero, D. (2014). Inteligencia emocional percibida, ansiedad y afectos en estudiantes universitarios. Revista Espanola de Orientacion y Psicopedagogia, 25(3), 56-73. Retrieved from: http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84920879355&partnerID=tZOtx3y1
- Cunha, M., y Paiva, M.J. (2012). Text Anxiety in Adolescents: The role of self-criticism and acceptance and mindfulness skills. The Spanish Journal of Psychology, (15), 533-543. doi.org/10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n2.38864
- De Castro Fernández, P., y De Castro Fernández, P. (2019). Análisis de la relación entre ansiedad rasgo y experiencia profesional en la danza. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 7(1), 15. https://doi.org/10.30552/ejpad.v7i1.85
- Doumit, R., Khazen, G., Katsounari, I., Kazandjian, C., Long, J., & Zeeni, N. (2017). Investigating vulnerability for developing eating disorders in a multiconfessional population. Community Mental Health Journal, 53(1), 107-116. doi:10.1007/s10597-015-9872-6
- Escolar Llamazares, M. C., De la Torre Cruz, T., Huelmo García, J., y Palmero Cámara, C. (2017). Educación emocional en los profesores de Educación Infantil: aspecto clave en el desempeño docente. Contextos Educativos. Revista de Educación, 20(20), 113. https://doi.org/10.18172/con.2994
- Escolar Llamazares, M. C., y Serrano Pintado, I. (2014). Cómo afecta la ansiedad en el rendimiento de nuestros estudiantes. In F. Miralles Muñoz, y A. M. Cima Muñoz (eds.), Los trastornos del desarrollo en la escuela: abordaje biopsicosocial (pp. 215-238). CEU ediciones.
- Escolar-Llamazares, M. C., De la Torre, T., Huelo García, J., y Palmero Cámara, C. (2017). Educación emocional en los profesores de educación infantil: aspecto clave en el desempeño docente. Contextos Educativos. Revista de Educación, (20), 113-125. https://doi.org/https://ualmeria.adobeconnect.com/c003
- Escolar-Llamazares, M. C., y Serrano-Pintado, I. (2019). Cognitive-behavioral intervention in a case of anxiety about public reading: Improvement of fluency and comprehension. Revista de Psicologia Clinica Con Ninos y Adolescentes, 6(2), 54-61. https://doi.org/10.21134/rpcna.2019.06.2.8
- European Commission/EACEA/Eurydice (2017). Citizenship Education at School in Europe – 2017. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
- García Pérez, F. F., Burgos Sánchez, M., y Fernández, A. G. (2020). La construcción de la ciudadanía en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil. Didáctica de Las Ciencias Experimentales y Sociales, (39), 47. https://doi.org/10.7203/dces.39.17121
- García-Esteban, F. E., y Murga-Menoyo, M. Á. (2015). El profesorado de educación infantil ante el desarrollo sostenible. Necesidades formativas. Enseñanza & Teaching, 33(1), 121. https://doi.org/10.14201/et2015331121142
- Gómez-Jarabo, I., Saban Vera, C., Alba, B. S., Barrigüete Garrido, M., y Saénz-Rico de Santiago, B. (2019). Formación de profesionales para una ciudadanía planetaria. La educación para el desarrollo sostenible en los títulos de grado de la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1205. https://doi.org/10.25267/Rev
- Gutiérrez, M., Ibáñez, R., y Aguilar Moya, R. (2013). Apuesta por la formación de competencias desde la inteligencia emocional: reflexiones sobre su importancia en la docencia. Edetania: Estudios y Propuestas Socio-Educativas, (44), 77-92. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4596149.pdfnhttp:// dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=4596149.
- Harkins, D.A., Kozak, K., y Ray, S. (2018). Service-Learning: A Case Study of Student Outcomes. Journal of Service-Learning in Higher Education, (8), 12-17.
- Jiménez, M. I., y López-Zafra, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento académico: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(1), 69-79.
- Martínez-Otero, V. (2014). Ansiedad en estudiantes universitarios: estudio de una muestra de alumnos de la Facultad de Educación. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29(2), 63-78. doi: http://dx.doi.org/10.18239/ensayos. v29i2.384
- Medina-Gómez, M. B., Martínez-Martín, M. Á., Escolar-Llamazares, M. C., González-Alonso, Y., y Mercado-Val, E. (2019). Ansiedad e insatisfacción corporal en universitarios. Acta Colombiana de Psicología, 22(1), 13-22. https://doi.org/10.14718/acp.2019.22.1.2
- Mileto, C., Vegas., F., García Soriano, L., y Cristini V. (2017). Un reto: sensibilizar la infancia al desarrollo sostenible. En D. García Escudero, y B. Bardí i Milá, Textos de arquitectura docencia e innovación (pp. 62-73). Universidad Politécnica de Cataluña
- Miralles, F., y Hernández, I. (marzo 2012). La ansiedad ante los exámenes. Boletín de la SEAS, (36), 9-16.
- Montalvo, J., y Gorgels, S. (2013). Calidad del Profesorado, Calidad de la Enseñanza y Aprendizaje: Resultados a partir del TEDS-M. En INEE (ed.), TEDS-M: Informe español. Vol II.
- Niemi, H., y Nevgi, A. (2014). Research studies and active learning promoting profes- sional competences in finnish teacher education. Teaching and Teacher Education, (43), 131-142. doi: 10.1016/j.tate.2014.07.006
- OECD (2020). PISA 2018 Results. Global Competence. Volume VI. Paris: OECD Publishing.
- Palomero, P. (2009). Desarrollo de la competencia social y emocional del profesorado: una aproximación desde la psicología humanista. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(2), 145-153.
- Pegalajar Palomino, M. C., y López Hernáez, L. (2015). Competencias Emocionales en el Proceso de Formación del Docente de Educación Infantil Emotional Competences in the Childhood Education Teacher Training. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(3), 95-106.
- Pérez-Pueyo, Á., Hortigüela-Alcalá, D., González-Calvo, G., y Fernández-Río, J. (2019). Move with me, a service learning project in the context of physical education, physical activity and sport. Publicaciones de La Facultad de Educacion y Humanidades Del Campus de Melilla, 49(4), 183-198. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11735
- Piemontesi, S.E., Heredia, D.E., y Furlan, L.A. (2009). Correlatos de la ansiedad ante los exámenes: una aproximación a la teoría de la reducción en la eficiencia. Revista Tesis, (2), 74-86.
- Riveros, M., Hernández, H., y Rivera, J. (2007). Niveles de depresión y ansiedad en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Revista de Investigación en Psicología, 10(1), 91-102.
- Rodríguez-Izquierdo, R. M. (2019). Validación de una escala de medida del impacto del aprendizaje-servicio en el desarrollo de las competencias profesionales de los estudiantes en formación docente. Revista Mexicana de Psicología, 36(1), 63-73.
- Saiz Manzanares, M. C., y Escolar-Llamazares, M. C. (2013). Observación Sistemática e Investigación en Contextos Educativos. Servicio de Publicaciones e Imagen Institucional de la Universidad de Burgos.
- Santiago-Ortiz, A. (2019). From Critical to Decolonizing Service-Learning: Limits and Possibilities of Social Justice-Based Approaches to Community Service-Learning. Michigan. Journal of Community Service Learning, 25(1), 43-54. doi: http://dx.doi. org/10.3998/mjcsloa.3239521.0025.104
- Serrano Pintado, I., Delgado Sánchez-Mateos, J., y Escolar-Llamazares, M. C. (2016). A Stress Inoculation Program to Cope with Test Anxiety : Differential Efficacy as a Function of Worry or Emotionality. Avances En Psicología Latinoamericana, 34(1), 3-18. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.12804/apl34.1.2016.01
- Serrano-Pintado, I., y Escolar-Llamazares, M. C. (2015). Cómo vencer tus problemas de ansiedad ante los exámenes. Ediciones Pirámide.
- Shen, L., Yang, L., Zhang, J., y Zhang, M. (2018). Benefits of expressive writing in reducing test anxiety: A randomized controlled trial in Chinese samples. PLoS ONE, 13(2), 1-15. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0191779
- Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L., y Lushene, R. E. (1982). Manual STAI, Cuestionario de Ansiedad Estado Rasgo. TEA Ediciones.
- Tejada, J. (2013). La formación de las competencias profesionales a través del aprendiza- je servicio. Cultura y Educación, 25(3), 285-294. doi: 10.1174/113564013807749669
- UNESCO (2016). Declaración de Incheon y marco de acción ODS 4-Educación 2030. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
- UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia COVID-19. Geopolitica(S), (11), 11-13.
- Vega, F., Portillo, E., Cano, M., y Navarrete, B. (2014). Experiencias de aprendizaje en la ingeniería química: diseño, montaje y puesta en marcha de una unidad de destilación a escala de laboratorio mediante el aprendizaje basado en problemas. Formación Universitaria, 7(1), 13-22.