El ocio en la primera infancia desde un enfoque humanista en tiempos de pandemia
- Rodrigo Moriche, M.ª Pilar 1
- Valdivia Vizarreta, Paloma
- Andrés Viloria, Carmen
- 1 Facultad de Educación. Universidad Autónoma de Madrid.
ISSN: 0214-8560
Argitalpen urtea: 2021
Zenbakia: 60
Orrialdeak: 143-164
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Edetania: estudios y propuestas socio-educativas
Laburpena
Nowadays, a glance at the daily life of children allows us to see the acceleration of vital rhythms, an aspect that has met with times of bewilderment during the pandemic. This situation forces us to rethink, resituate and question the new reality of free time and leisure and their contribution to personal and social development in early childhood. Through a review of the literature, this paper emphasizes the importance of cultivating humanistic leisure from zero to six years. For this purpose, essential elements oriented to achieve a voluntary and autotelic leisure are shown, where play is one of its expressions and the family plays a key role in the education of a leisure that generates health, wellbeing and quality of life. The time and leisure experienced during the pandemic and the acceleration in the use of technologies at these ages are also analyzed. In conclusion, the relevance and specificity of leisure in early childhood is highlighted; the need for a family dedication according to individual concerns and desires; the empowerment of parental figures in the initial construction of leisure; and some precise guidelines are offered according to the types of leisure provided by the humanistic approach.
Erreferentzia bibliografikoak
- Águila, C. (2007). El ocio y su investigación en los albores del s. xxi: entre la modernidad y la posmodernidad. En M. J. Monteagudo Sánchez (ed.), El ocio en la investigación actual. Documentos de ocio 32. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Alonso, R. A., Sáenz de Jubera, M. y Sanz, E. (2020). Tiempos compartidos entre abuelos y nietos, tiempos de desarrollo personal. Revista Española de Pedagogía 78, 277. Recuperado de: https://doi.org/10.22550/REP78-3-2020-01
- Andrés, C. y Fernández, A. (2016). Las prácticas de crianza de los padres: su influencia en las nuevas problemáticas en la primera infancia. Revista de Educación Inclusiva 9(1), 30-42.
- Aristegui, I. y Silvestre, M. (2012). El ocio como valor en la sociedad actual. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura 188(754), 283-291. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2002
- Aucouturier, B. (2018). Actuar, jugar, pensar. Puntos de apoyo para la práctica psicomotriz educativa y terapéutica. Barcelona: Grao.
- Azagra, A. y Giménez, V. (2018). El arte en la primera infancia: Propuestas destacables. Revista Sobre La Infancia Y La Adolescencia 0(15), 70-97. DOI: https://doi.org/10.4995/reinad.2018.9600
- Barudy, J. y Dantagman, M. (2009). Los buenos tratos a la infancia. Parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa.
- Berrios, M. A., Lazcano, I. y Madariaga, A. (2017). Intervención en educación del ocio desde un enfoque humanista. Contextos Educativos 2, 131-145 DOI: http://doi.org/10.18172/con.3066
- Bofarull, I. (2005). Ocio y tiempo libre: Un reto para la familia (1.ª ed., Familia). Navarra: Eunsa.
- Braid, C. y Finch, B. (2015). Ah, I know why: children developing understandings through engaging with a picture book. Literacy 49(3), 115-122.
- Buckingham, D. (2002). Crecer en la era de los medios electrónicos. Madrid: Morata.
- Burdette, H. y Whitaker, R. (2005). Resurrecting Free Play in Young Children. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine 159(1), 46. DOI: 10.1001/archpedi.159.1.46
- Caballo, B. (2009). Una aproximación a los tiempos de la infancia. En M. Cuenca Cabeza y E. Aguilar Gutiérrez, El tiempo de ocio: transformaciones y riesgos en la sociedad apresurada. Documentos de estudios de ocio, 36 (pp. 195-217). Bilbao: Universidad de Deusto.
- Caballo, M. B., Gradaílle, R. y Merelas, T. (2012). Servicios socioeducativos y corresponsabilidad en la conciliación de los tiempos familiares: Situación de la infancia en la Galicia urbana. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria 20, 179-202.
- Caride, J. A. (2014). Del ocio como educación social a la pedagogía del ocio en el desarrollo humano. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas (45), 33-54. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5010250
- Cartanyà-Hueso, À., Lidón-Moyano, C., Cassanello, P., Díez-Izquierdo, A., Martín-Sánchez, J. C., Balaguer, A. y Martínez-Sánchez, J. M. (2021). Smartphone and tablet usage during COVID-19 pandemic confinement in children under 48 months in Barcelona (Spain). In Healthcare (vol. 9, n.º 1, p. 96). Multidisciplinary Digital Publishing Institute. Recuperado de: https://doi.org/10.3390/healthcare9010096
- Common Sense Inc. (2017). The common sense census: Media use by kids age zero to eight 2017. Common Sense Media. Recuperado de https://www.commonsensemedia.org/research/the-common-sense-census-media-use-by-kids-age-zero-to-eight-2017
- Corraliza, J. y Collado, S. (2011). La naturaleza cercana como moderadora del estrés infantil. Psicothema 23(2), 221-226.
- Council on Communications and Media. (2016). Media and young minds. Pediatrics 138(5), e20162591. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2016-2591
- Cuenca, M. (2004). Pedagogía del Ocio: Modelos y Propuestas. Bilbao. Universidad de Deusto.
- Cuenca, M. (2000). Ocio humanista. Dimensiones y manifestaciones actuales del ocio. Bilbao. Universidad de Deusto
- Cuenca, M. (2014). Ocio Valioso. Documentos de Estudio de Ocio 52. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Da Rosa Piccolo, L., Weisleder, A. y Mendelsohn, A. L. (2020). Promoting global early child development through play: two sustainable, effective models. Pediatrics 146(6). Recuperado de: https://doi.org/10.1542/peds.2020-032433
- Dardanou, M., Unstad, T., Brito, R., Dias, P., Fotakopoulou, O., Sakata, Y. y O’Connor, J. (2020). Use of touchscreen technology by 0–3-year-old children: Parents’ practices and perspectives in Norway, Portugal and Japan. Journal of Early Childhood Literacy 20(3), 551-573. DOI: https://doi.org/10.1177/1468798420938445
- Dávila, E. (2016). Rápido a ninguna parte. Consideraciones en torno a la aceleración del tiempo social. Acta Sociológica 69, 51-75. Recuperado de: https://doi.org/10.1016/j.acso.2016.02.003
- Declaración de los Derechos del Niño (1989). Convención sobre los derechos del niño. Recuperado de: https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/crc.aspx
- De Valenzuela, A., Martínez, R. y Escobar, D. (2021). Prácticas de ocio y tiempo libre de los adolescentes en Galicia: análisis y reflexiones en clave socioeducativa. Bordón. Revista de Pedagogía 73(1), 161-177. DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.83201
- Delgado, I. (2012). Juego infantil y metodología. Madrid: Paraninfo.
- Díaz, P. (2006). Efectos del uso de Videojuegos en niños y adolescentes en España y Estados Unidos. El consumo consciente como posible factor reductor de efectos nocivos. Revista de Comunicación y nuevas tecnologías 7, 1-23.
- Díaz-Herrera, L., Salcines-Talledo, I. y González-Fernández, N. (2021). El impacto de las tecnologías en el ocio de la primera infancia. Revista Fuentes 23(2). DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.12753
- Ferreiro-Núñez, X. (2016). Animación sociocultural en la infancia: Iniciativas y programas en tiempos de ocio en Galicia. Pedagogía Social (28), 263-266.
- Fraguela, R., Lorenzo, J. y Varela, L. (2011). Conciliación y actividad física de ocio en familias con hijos en educación primaria. Implicaciones para la infancia. Revista de Investigación en Educación 9(2), 162-173. Recuperado de: https://revistas.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/1896
- Freire, H. (2011). Educar en verde: ideas para acercar a niños y niñas a la naturaleza (1.ª ed., Colección Familia y educación 21). Barcelona: Graó.
- Gambara, H., Botella, J. y Gempp, R. (2002). Tiempo vacío y tiempo lleno. Un metaanálisis sobre los cambios en la percepción del tiempo en la edad. Estudios de Psicología 23(1), 87-100. DOI: https://doi.org/10.1174/021093902753535204
- Hawkey, E. (2019). Media use in childhood: Evidence-based recommendations for caregivers. CYF News. American Psychological Association. Recuperado de: https://acortar.link/waruh8
- Jenssen, B. P., Kelly, M. K., Powell, M., Bouchelle, Z., Mayne, S. L. y Fiks, A. G. (2021). COVID-19 and changes in child obesity. Pediatrics 147(5). DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2021-050123
- Kalnina, D. y Kalnins, A. (2020). 2-3-Year-Old Children and the Use of Smart Devices. International Journal of Smart Education and Urban Society (IJSEUS) 11(1), 64-74. Recuperado de: https://doi.org/10.4018/IJSEUS.2020010105
- Khusnidakhon, K. (2021). The importance of enhancing social skills of preschoolers. European Scholar Journal (ESJ) 2(3), 74-78. Recuperado de: https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol2-iss2/S-pp583-590
- Kotrla Topi?, M., Varga, V. y Jelov?i?, S. (2021). Digital Technology Use during the COVID-19 Pandemic and Its Relations to Sleep Quality and Life Satisfaction in Children and Parents. Društvena istraživanja: ?asopis za op?a društvena pitanja 30(2), 249-269. DOI: https://doi.org/10.5559/di.30.2.04
- Konok, V., Bunford, N. y Miklósi, Á. (2020). Associations between child mobile use and digital parenting style in Hungarian families. Journal of Children and Media 14(1), 91-109. DOI: https://doi.org/10.1080/17482798.2019.1684332
- Kriekemans, A. (1973). Pedagogía General (3.ª edición). Barcelona: Herder.
- Lecuyer, C. (2012). Educar en el asombro. Barcelona: Plataforma.
- Leyra, B. y Bárcenas, A. M. (2014). Reflexiones etnográficas sobre el ocio infantil. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales 4(1). Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/38187
- Limone, P. y Toto, G. A. (2021). Psychological and emotional effects of Digital Technology on Children in Covid-19 Pandemic. Brain Sciences 11(9), 1126. Recuperado de: https://doi.org/10.3390/brainsci11091126
- Louv, R. (2008). Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder. NC. Algonquin Books.
- Marín-Díaz, V. y Sánchez-Cuenca, C. (2015). Formación en valores y cuentos tradicionales en la etapa de educación infantil. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 13(2), 1093-1106. DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.13238190514.
- Marín, M. del P., Quintero, P. A. y Rivera, S. C. (enero-junio, 2019). Influencia de las relaciones familiares en la primera infancia. Poiésis(36), 164-183. DOI: https://doi.org/10.21501/16920945.3196
- McCabe, S. (2015). Family leisure, opening a window on the meaning of family. Annals of Leisure Research 18(2), 175-179. DOI: https://doi.org/10.1080/11745398.2015.1063748
- Mora, F. (2013). Neuroeducación: Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.
- Morán de Castro, M. C. (2009). Infancia y familias a ritmo del tiempo escolar. En M. Cuenca Cabeza y E. Aguilar Gutierrez (Eds.), El tiempo del ocio: transformaciones y riesgos en la sociedad apresurada. Documentos de Estudios de Ocio 36, 177-193. Barcelona: Graó.
- onu (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de: https://acortar.link/CzXt6l
- Palacios, J. y Castañeda, E. (2009). Principios y retos de la educacion inicial que queremos para la generación de los Bicentenarios. En J. Palacios, E. Castañeda y Fundación Santillana (Coords.), La primera infancia (0-6 años) y su futuro (pp. 115-124). Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Fundación Santillana.
- Piaget, J. (2000). El nacimiento de la inteligencia del niño. Barcelona: Crítica.
- Pikler, E. (1984). Moverse en libertad: Desarrollo de la motricidad global (Educacio?n Hoy). Madrid: Narcea.
- Romero, V. y Gómez, M. (2016). El juego infantil y su metodología. Barcelona: Altamar.
- Rodrigo, M. J. (2015). Preservación familiar y parentalidad positiva: dos enfoques en convergencia. Revista de Treball Social de Catalunya 204, 36-47. Recuperado de: https://tiab-badalona.cat/wp-content/uploads/2018/12/parentalidad-positiva-art-rts.pdf
- Rodrigo-Moriche, M. P. y Vallejo, S. (2018). Nuevos horizontes de ocio y participación infantil: construyendo ciudadanía desde los intereses y necesidades de los niños, niñas y adolescentes (NNA). En R. A. Alonso, M. Sáenz de Jubera Ocón y E. Sanz Arazuri (2020). Tiempos compartidos entre abuelos y nietos, tiempos de desarrollo personal. Revista de Pedagogía 78(277), 415-433.
- Sanz, M. J. (2014). Las necesidades de la primera infancia. Los calendarios y guías del desarrollo como instrumentos de apoyo para la crianza. Seminario de intervención y políticas sociales (SIPOSO).
- Sanz Arazuri, E., Sáenz de Jubera Ocón, M. y Cano, R. (2018). Actitudes de padres e hijos hacia un ocio compartido en familia. Pedagogía Social revista Interuniversitaria 32, 59-70. Recuperado de: https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.32.05
- Sarrate, M. L. (2008). Ocio y tiempo libre en los centros educativos. Bordón 60, 51-61. Recuperado de: Dialnet-OcioYTiempoLibreEnLosCentrosEducativos-2912271 (4).pdf
- Skora, E. y Poehlmann-Tynan, J. (2020). In-home video chat for young children and their incarcerated parents. Journal of Children and Media 14(3), 400-406. DOI: https://doi.org/10.1080/17482798.2020.1792082
- Stebbins, R. (2012). Compromiso temporal discrecional: efectos sobre la elección y el estilo de ocio. Arbor 188, 293-300. DOI: http://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2003
- Strouse, G. A., McClure, E., Myers, L. J., Zosh, J. M., Troseth, G. L., Blanchfield, O. ..., y Barr, R. (2021). Zooming through development: Using video chat to support family connections. Human Behavior and Emerging Technologies. Recuperado de: https://doi.org/10.1002/hbe2.268
- unicef (2014). Vulnerabilidad y exclusión en la infancia. Análisis de los factores de exclusión social: Propuesta de un sistema de información sobre la infancia en exclusión. Madrid. Recuperado de: https://acortar.link/R9cgns
- unicef (2018). Informe anual para cada niño, todos los derechos. Madrid: Universidad de Navarra.
- Valdemoros, M. A., Ponce de León, A., Sanz-Arazuri, E. y Caride, J. A. (2014). La influencia de la familia en el ocio físico-deportivo juvenil: nuevas perspectivas para la reflexión y la acción. Arbor (770), 190-92. Recuperado de: http://dx.doi. org/10.3989/arbor.2014.770n6013
- Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J. y Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. Lancet 395, 945-947. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X
- Weiland, C., Greenberg, E., Bassok, D., Markowitz, A., Rosada, P. G., Luetmer, G., ..., y Snow, C. (2021). Historic crisis, historic opportunity. Using Evidence to Mitigate the Effects of the COVID-19 Crisis on Young Children and Early Care and Education Programs. University of Michigan and Urban Institute, 41 p. Recuperado de: https://acortar.link/evT1g2
- Wells, N. M. (2000). At home with nature: Effects of “greenness” on children’s cognitive functioning. Environment and behavior 32(6), 775-795.
- wlra (1994). International Charter for Leisure Education. Education, World Leisure & Recreation 36(2), 41-45. DOI: https://doi.org/10.1080/10261133.1994.9673916
- World Health Organization (2019). Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age. World Health Organization. Recuperado de: https://acortar.link/tFxPUA
- Yogman, M., Garner, A., Hutchinson, J., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M. y Committee on Psychosocial Aspects of Child and Family Health. (2018). The power of play: A pediatric role in enhancing development in young children. Pediatrics 142(3), e20182058pmid:30126932, DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2018-2058
- Zuhro, D. F. (2021). Efforts To Stabilize Children's Mental Health Through Screening The Use Of Gadgets In Children In The Pandemic Period Of Covid-19. Journal of Public Health Science Research 1(2), 39-42. Recuperado de: http://journal.umg.ac.id/index.php/jphsr/article/view/2492