Narrativa Transmedia, Inclusión y Cultura Ciudadana“La Paz es mi Cuento inclusiva”: Proyecto realizado para niños con discapacidad visual, auditiva y regulares

  1. Cardozo Rivera, Ismael 1
  2. Madariaga Ortuzar, Aurora 2
  1. 1 Universidad Autónoma de Occidente
    info

    Universidad Autónoma de Occidente

    Santiago de Cali, Colombia

    ROR https://ror.org/02drkkh02

  2. 2 Universidad de Deusto
    info

    Universidad de Deusto

    Bilbao, España

    ROR https://ror.org/00ne6sr39

Revue:
VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

ISSN: 2695-9631

Année de publication: 2022

Titre de la publication: Monograph: "Communication Models based on reading and writing"

Volumen: 10

Número: 3

Type: Article

DOI: 10.37467/REVVISUAL.V9.3600 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

Résumé

This article describes the process of an action research whose objective was the productions of a transmedia storytelling called "La Paz es mi Cuento Inclusiva" (https://www.lapazmicuentoinclusiva.com/), based on the application of a methodological guideline. aimed at children with visual or hearing impairments. It begins with a theoretical framework around transmedia narratives and their adaptation to an inclusive context. Subsequently, the scope of the application of the methodological guideline in children of three institutions in Cali, (Colombia) is presented; and Finally, the Inclusive Transmedia Storytelling is presented as a validator of the work carried out, and its impact around social inclusion from functional diversity and civic culture.

Références bibliographiques

  • Argyris, C. & Schon, D. (1991). Participatory action research and action science compared: A commentary. En Whyte W.F. (Ed.) Participatory Action Research (pp. 85–96). Newbury Park, Inglaterra: Sage. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412985383.n6
  • Biggs, J. B. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Educatio Siglo XXI. 22, 272-272
  • Berger, P.L. & Luckmann, T. (1991). The social construction of reality. A treatise in the sociology of knowledge. Londres, Inglaterra: Penguin Books.
  • Blaikie, N. (2010). Designing social research—The logic of anticipation. Cambridge, Inglaterra: Polity Press.
  • Calvache, J.E. (2013). Las Corrientes pedagógicas en la educación colombiana. Pasto, Colombia: Universidad de Nariño
  • Cardozo, I. & Madariaga, A. (2021). Narrativas transmedia e inclusión: diseño de un proyecto transmedia para contribuir al reconocimiento de la paz en la cotidianidad de niños con discapacidad visual/auditiva. En Vega, L. Vico, A & Recio D. (Eds.) Nuevas formas de aprendizaje en la era digital: en busca de una educación inclusiva. (pp. 642 – 663). Madrid, España: Dykinson
  • Cardozo, I. & Madariaga, A. (2022) Diseño De Talleres Sobre Cultura Ciudadana Para Realizar Una Narrativa Transmedia Inclusiva [manuscrito presentado para publicación]. Contextos Educativos. Revista de Educación, doi: https://doi.org/10.18172/con.5119 DOI: https://doi.org/10.18172/con.5119
  • Costamagna, P. & Larrea, M. (2017). Actores facilitadores del desarrollo territorial. Una aproximación desde la construcción social. Serie Desarrollo Territorial. Bilbao, España: Instituto Vasco de Competitividad – Fundación Deusto.
  • FINNOF, (2022). Selección Oficial del Festival año 2022. Consultado el 4 de Mayo de 2022. Disponible en. http://finnof.org/#
  • García Pérez, María , & Ortega Sánchez, Isabel (2010). ATENCIÓN A LA E-ACCESIBILIDAD Y USABILIDAD UNIVERSAL EN EL DISEÑO FORMATIVO. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (36),89-99.[fecha de Consulta 7 de Abril de 2022]. ISSN: 1133-8482. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36815128007
  • Gómez, E. (2016). El camino de la Cultura Ciudadana y de la pedagogía para la paz. Santillana Plus. Consultado el 21 de Febrero de 2022. t.ly/k3cR
  • Guba, E.G. y Lincoln, Y.S. (2005). Paradigmatic controversies, contradictions and emerging confluences. En Denzing N. & Lincoln Y.S. (Eds.). The SAGE handbook of qualitative research (pp. 191-215). Thousand Oaks: SAGE Publications.
  • Hahn, H. (1993). The Political Implications of Disability Definitions and Data. Journal of Disability Policy Studies, 4(2), 41–52. https://doi.org/10.1177/104420739300400203 DOI: https://doi.org/10.1177/104420739300400203
  • Herr, K. (1999). The symbolic uses of participation: Co-opting change. Theory into Practice, 38(4), 235-240. https://doi.org/10.1080/00405849909543859 DOI: https://doi.org/10.1080/00405849909543859
  • Herr, K. & Anderson, G. (2005). The Action Research Dissertation: A Guide for Students and Faculty. Thousand Oaks: SAGE Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781452226644
  • Jenkins, H. (2001). “Convergence? I Diverge”. Consultado en Febrero 22 de 2022. t.ly/eM3k
  • Jenkins, H. (2010). Transmedia Education: The 7 principles Revisited. Consultado el 21 de Febrero de 2022 en. t.ly/bnhi
  • Kinder, M. (1991). Playing with Power in Movies, Television, and Video Games: From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. Berkeley, USA: University of California Press DOI: https://doi.org/10.1525/9780520912434
  • León, J.E. (2011). Tratado sobre Aprendizaje Significativo. Consultado el 21 de Febrero de 2022. t.ly/3Eht
  • Noreña, M. & González, P. (2014). Educación Ambiental: Hacia Una Vida En Coherencia Con El Medio Ambiente Institución Educativa Francisco Torres León. En Herrera, E. et al. (Eds). Emergencia del territorio y Comunicación Social. (pp. 279 – 301). Barranquilla, Colombia: Universidad del Norte.
  • Organización Mundial de la Salud, OMS (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud. Ginebra: Organización Mundial de la Salud.
  • Palacios, A. & Romañach, J. (2006). El modelo de la diversidad: : la bioética y los derechos humanos como herramientas para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional. La Coruña, España: Diversitas-AIES.
  • Peralta, L. & Ouariachi, T. (2015). El potencial educativo de las narrativas digitales en la comunicación para el cambio social. Jóvenes Frente al Cambio Climático como estudio de caso. Revista Obra Digital. ISSN 2014-5039. Núm. 8 – Febrero 2015.
  • Pratten, R. (2011). Getting Started in Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners. Londres, Inglaterra: CreateSpace.
  • Renó, D. & Flores, J. (2012). Periodismo Transmedia. Madrid, España: Fragua .
  • Romano, S. A. (2018). Slaying my own ghosts: My process into action research. Action Research, 17(3), 344–356. https://doi.org/10.1177/1476750318769991 DOI: https://doi.org/10.1177/1476750318769991
  • Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de Comunicación Digital Interactiva. Barcelona, España: Gedisa
  • Sucari, J. (2015). Atravesar la ventana: incursiones del documental interactivo en el mundo presencial. Revista Obra Digital. ISSN 2014-5039. Núm. 8 – Febrero 2015. | DOI: https://doi.org/10.25029/od.2015.55.8
  • Van Beinum, H. et al. (1996). Reflections on the epigenetic significance of action research. In Toulmin s. & Gustavsen, B.(Eds), Beyond theory: Changing organizations through participation. Amsterdam, Netherlands: JohnBenjamins. DOI: https://doi.org/10.1075/dowi.2.13bei
  • Vergara Quintero, María del Carmen. (2008). La naturaleza de las representaciones sociales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6(1), 55-80. Retrieved April 07, 2022, from t.ly/v6EH